Friday 12 October 2012

Cerita Gerai Sate

Assalamualaikum... ukhuwah fillah abada abadan... (^_^). Hari ini hidayah nk kongsi sal sebuah gerai sate. Hidayah teringin sangat nk mkn sate ( bkn mengidam yer) sbb dh lame asenye xmkn sate. Nak dijadikan cerita beberapa hari lepas hidayah dan kawan2 pergi ke sebuah gerai yang menjual sate. Usai membeli kami semua singgah ke Dataran utk mkn. Tengah2 seronok duk bercerita dan bersembang. Hidayah terpandang satu kertas putih dalam plastik sate. "Eh, kertas apa plak ni dalam plastik nie?".kata hidayah. Kawan2 masih sibuk dengan hidangan yang ada tanpa menjawab soalan hidayah,tanpa banyak soal, hidayah ambil dan terus buka & baca.

Satu risalah ttg INDAHNYA ISLAM. 
Islam itu mudah. Tidak terlalu memudahkan dan tidak menyusahkan. Ada sesetengah orang suka menganggap Islam itu satu perkara yang berat dan mereka gagal dalam proses pengislahan diri sedangkan Islam itu sendiri ciri- cirinya Thabat wa Murunah ( tetap dan fleksibel). Contoh mudah solat itu wajib, tapi kalau tak mampu nak solat berdiri,boleh solat duduk,baring,mengiring, menggunakan isyarat mata, isyarat hati dan sebagainya. Maknanya solat itu hukumnya tetap wajib dan tak berubah kewajibanya keatas sesiapa pun tapi pelaksanaannya adalah fleksibel bergantung kepada kemampuan masing2.
Sekali lagi jangan menyusahkan Islam yang mudah itu. Boleh saja nak berhibur dalam Islam tapi ikutlah garis panduan yang mengikut syariat. Janganlah bercanggah dengan syariat Islam. Syariat Islam itu wajib kita ikuti sebagai orang Islam tak kira kita suka atau tidak. Sebab apa? Sebab kita ini hamba Allah dan kita kena ikut apa yang Allah suruh kita buat dan tinggal apa yang dilarang. Apa yang berlaku sekarang ini adalah manusia angkuh di hadapan Allah dengan melakukan maksiat diatas dunia Allah. Sedarlah kita Allah melihat apa yang kita lakukan di dunia ini.
Perkara yang dapat kita simpulkan di sini ialah Islam itu mudah dan hiburan dalam Islam itu tiada salahnya selagi mana kita Islam itu masih terpelihara dalam diri kita. tinggalkanlah amalan kita meninggalkan solat sebelum ke konsert. Tinggalkanlah amalan kita bercampur2 antara lelaki dengan perempuan ketika di konsert. Tinggalkanlah amalan kita taksub dengan konsert sampai terlompat2 lupakan Tuhan. Tinggalkan amalan2 tersebut dan ambillah jalan berhibur yang tidak bercanggah dengan Islam. Peliharalah agama Islam maka Allah akan pelihara kehidupan kita serta mengukuhkan kehidupan kita.

Baguslah gerai ini. Thumb Up. Automatiknya hidayah meminta kebenaran dr kawan2 untuk menyimpan risalah itu. (^_^). Ini blh dikatakan satu cara yang bagus untuk menyedarkan dan memberi nasihat kepada semua orang tapi sedihnya jika orang yang dapat risalah seperti ini dan membuangnya ke dalam tong sampah.


No comments:

Post a Comment